Funkčnost
Princip funkce zachycovače pádu MKL-Technik Twinstop® je redundantní, a proto navržený jako bezpečný při poruše, toho dosahujeme mechanismem, který je nuceně veden v C-profilu vodicí lišty. Ve srovnání se systémy, které fungují pouze na zadní tah nebo nabízejí pouze jednoduchou funkční spolehlivost, má tento typ spouštění závislého na rychlosti několik výhod, jak je zde ukázáno ve srovnání s naším starým monostopem.
1. MKL TWIN STOP®
V nulové poloze je dotykový váleček přitlačován pružinou do paty kolejnice. Západka na kolébce se odjistí.
1. MKL Monostop®
Když se zadní tah sníží, pružina zatlačí západku do základny kolejnice.
2. MKL TWIN STOP®
Při přejezdu přes zarážku se hmatací váleček přitlačí k pružině a západka namontovaná na vahadle se zaboří do spodní části kolejnice.
2. MKL Monostop®
Zatažením zpět je západka vytažena do odjištěné polohy proti síle pružiny.
3. MKL TWIN STOP®
Pokud pružina praskla, pojistka spadla do paty kolejnice a tlumič pádu se zablokoval.
3. MKL Monostop®
Pokud pružina praskne a polohová energie lezce je odpovídajícím způsobem vysoká (setrvačnost hmoty), pojistka se odblokuje a tlumič pádu selže.
Nejčastější nehody se šplhacími systémy podle EN 353-1
Přepadení dozadu
Horolezec se při lezení krčí, například aby se něčeho chytil, kvůli kardiovaskulárním problémům, nevolnosti atd. Pevné spojení s tlumičem pádu posouvá těžiště lezce. V této poloze je stále obtížnější vstát sám.
V extrémních případech osoba upadne do polohy „hlavou dolů“, tlumič pádu se odblokuje a osoba spadne.
Setrvačnost hmoty
V situaci nízkého tření mezi tlumičem pádu a vodicí lištou se lezec a tlumič pádu v případě pádu zrychlují stejnou rychlostí.
To znamená, že uzamčení již není možné pouze prostřednictvím geometrie zachycovače pádu.Relativně slabá pružina pojistky musí přitáhnout hmotu lezce směrem k vodicí liště, dokud se tlumič pádu nezablokuje v pojistce. Testy britské HSE ukazují, že vzdálenost potřebná k tomu může být velká a že nárazová síla je výrazně vyšší než povolených 6 kN.
Sklon lezecké stěny
Větší pádové vzdálenosti mohou nastat, pokud je vodicí lišta namontována převisle.
V závislosti na úhlu kolejnice a provedení může být blokovací funkce zachycovače pádu zcela deaktivována.
* Požadovaná rozměrová odchylka pro spuštění procesu chytání ve vztahu k vertikále
Protože blokovací funkce zachycovače pádu Twinstop® je závislá na rychlosti, bez vlivu vnějších sil, je funkce zachycení pádu zaručena i u převislých vodicích lišt.
Testováno do maximální odchylky 25° od svislice.
Geometrie pásu
Faktory ovlivňující funkci rotoru konvenčních konstrukcí jsou:
- Poloha kotevního oka
- Popruhový materiál
- šňůrka na krk
Špatné lidské chování
V systémech ochrany proti pádu, jejichž funkce je založena na změně působení síly v kotevním bodě, může být směr síly ovlivněn nebo přerušen nesprávným chováním lezce tak, že funkce zachycení pádu selže. Takové vlivy jsou:
- práce na žebříku bez dodatečného jištění
- Připevněte k břišnímu oku bezpečnostního postroje
- ignorujte metodu 3 bodů (alespoň dvě ruce na jedné noze nebo dvě nohy na jedné ruce na žebříku)
- Použití delších šňůrek
- sáhněte do kotevního bodu a ručně odblokujte zachycovač pádu při průjezdu průlezem
K takovým chybám může snadno dojít v každodenní rutině, a proto je důležité, aby byl systém navržen tak, aby i v takových situacích stále bezpečně fungoval a chránil uživatele před pády.
Zachycovač pádu Twinstop® funguje i za výše uvedených okolností a nabízí jak maximální fyzickou bezpečnost pro uživatele, tak maximální právní jistotu pro svého klienta.